Public Art as a Bridge Over Troubled Places

Conferência Internacional

17 de novembro – Quinta-feira 
Auditório Ilídio Pinho


09h30-10h00 Abertura da sessão:

1ª SECÇÃO - ARTE PÚBLICA PERANTE O LUGAR E O PODER
Moderador: José Guilherme Abreu
10h00-10h45 D. Lejman (key-note speaker): Resisting the surface
10h45-11h00 Debate

11h00-11h15 Pausa

1ª Sessão - Public Art: democratic and dissensual?
Moderador: Margarida Brito Alves / Cristina Pratas Cruzeiro / Helena Elias
11h15-11h45 P. Chambers: Mis(s)placed Women? Unpacking a Bag of Your Own
11h45-12h15 C. Dormor: Refusing the Invisible Mend: reckoning with colonial pasts
and presents

12h15-12h45 K Cytlak: The Production of a New Public Space. Visual Desobedience of the “Chile Despertó” Movement

12h45-14h30 Almoço

2ª Sessão - Public Art, places and powers
Moderador: Eduarda Vieira
14h30-15h00 J. Cirillo: Lugares de Poder: a presença indígena e relações étnicoraciais na arte pública (um estudo de caso)
15h00-15h30 P. de Sousa: Mulheres Urbanas – O graffiti, ferramenta de
emancipação feminina na cidade
15h30-16h00 T Sinan: Art Under Embargo – the genesis of Turkish Cypriot public sculpture in the internationally unrecognised ‘Turkish Republic of Northern Cyprus’.

16h00-16h15 Pausa

3ª Sessão - Creative practices on public spaces
Moderador: Patrícia Moreira
16h15-16h45 J. P. Regatão: Outdoors e Murais: Arte Pública e Resistência na Pandemia
16h45-17h15 M. Mesquita: O espaço público da imaginação
17h15-17h45 M. B. Durante: The collaboration between artists and Prestes Maia occupation

17h45-18h00 Debate

4ª Sessão
18h00-18h45 Sala MoCap
Programa artístico - Sound without spaces
Formação variável de laptops do CITAR - Diogo Tudela e José Alberto Gomes

 


18 de Novembro – Sexta-feira
Auditório Ilídio Pinho


2ª SECÇÃO - ARTE PÚBLICA ENTRE MEMÓRIA E IMAGINAÇÃO

09h30-10h00 Abertura da sessão

1ª Sessão - Public Art Ontological Frame: statuary vs monumentality
Moderador: José Vasco Carvalho
10h00-10h45 J. G. Abreu: Do we still Need Statues? If so, what for? A Reflection on Statuary and Ethics
10h45-11h15 F. Henriques: O Percurso Errático e Incomodativo do Monumento ao Esforço Colonizador (Porto)

11h15-11h30 Pausa

2ª Sessão - Public Art Spheres: production, documentation, preservation
Moderador: Gabriela Vaz-Pinheiro
11h30-12h00 P. Andrade: Ukraine Heritage at Risk: For a Research Encyclopedia on the War Public Art
12h00-12h30 P. S. Neves: Public Art and street level imagery live: the possible role of creative online communities
12h30-13h00 C Carvalho: The use of Instagram by citizens to document and preserve Public Art

12h30-14h30 Almoço

3ª Sessão - Public Art creativity: resistances, identities, disseminations
Moderador: José Guilherme Abreu
14h30-15h00 E. Luku: Tik Tok as a form of creative expression in the virtual public sphere: An analysis of productions during the Covid-19 pandemic in Albania
15h00-15h30 D Salazar, R. Barreira: Práticas Artísticas Confinadas: Resistência e Coletivismo na Pandemia Covid-19 em Portugal
15h30-16h00 J. Braz: Arte e identidade pelas estradas de Portugal

16h00-16h15 Pausa

4ª Sessão - Public Art fights: historical legacies, environment, politics
Moderador: Frederico Henriques
16h15-16h45 R. Macário: Trying to avoid local history as a "one night stand" biased affair: The Fake Museum Experiment
16h45-17h15 M. Ferreira: Waste Matter as Raw Material: A Sustainable and Environmental approach to Contemporary Art Production
17h15-17h45 Z. Szegedy-Maszák: A Location’s Past 
17h45-18h15 I. Moreira: An Arch over a troubled square: Kyiv’s Monument of Reunification (1982), or of Friendship (1991) or of Freedom (2022) 

18h15-18h30 Debate Final

18h30 Encerramento da conferência

Agenda

Fev

20
Djaimilia Pereira de Almeida
Conferência

Auditório Ilídio Pinho

Rua de Diogo Botelho 1327
Porto4169-005
Portugal
  • Aulas Abertas
  • Conferências
  • Homepage

Abr

14
IV Colóquio Português de Ourivesaria
Colóquio

Universidade Católica Portuguesa

Porto4150
Portugal
  • Conferências
  • Homepage