Programa Público da Porto Summer School on Art & Cinema 2021 · Survivance

05.07.2021 20:00 — 09.07.2021 20:00

05.07.2021 20:00 09.07.2021 20:00 Programa Público da Porto Summer School on Art & Cinema 2021 · Survivance Link: https:///pt/central-eventos/programa-publico-porto-summer-school-art-cinema-2021-survivance

Programa Público · 5 a 9 de Julho 2021
Porto Summer School on Art & Cinema
Survivance

ENTRADA LIVRE
Limitada à lotação dos espaços

Curadoria: Daniel Ribas, Filipa César e Nuno Crespo

A 3ª Edição da Summer School on Art & Cinema organizadoa pela Escola das Artes da Universidade Católica no Porto, desta vez em colaboração com a Haus der Kulturen der Welt (Berlim), regressa este ano entre 5 a 9 de julho para mais uma semana de confluência entre arte e cinema no Porto. O evento terá lugar em vários locais pela cidade e contará com a presença de artistas e realizadores nacionais e internacionais. No total, serão cinco dias num programa gratuito e aberto a todos os que quiserem assistir.

Integradas na 3ª edição da Porto Summer School in Art & Cinema, as iniciativas abertas ao público apresentam-se como um momento único de partilha e descoberta, que este ano contará com a presença de reconhecidos artistas e realizadores que trabalham com cinema e arte contemporânea.

Durante uma semana será debatido como modos diferentes de “Survivance”, podem produzir formas criativas de subverter a violência em tempos de adversidade e de injustiça sociopolítica e ecológica. “Survivance”, um termo avançado pelo académico nativo-americano Gerald Vizenor, propõe-se aqui como a rejeição da posição de vítima com gestos de empoderamento através de arte, política e práticas coletivas. Os convidados vêm de realidades tão diferentes como a Austrália, o Brasil, Guiné-Bissau e Israel.

Mais informação sobre cada uma das sessões disponível brevemente.

5 JUL · 20H · Online

Survivance

FREE ENTRANCE

Limited to space capacity

Organized by the School of Arts at Universidade Católica Portuguesa, Porto, in cooperation with the New Alphabet School (Haus der Kulturen der Welt).

With the support of the Research Center for Science and Technology of the Arts and the FCT – Foundation for Science and Technology.

The Summer School intends to be an advanced course of new practices of cinema, combining a critical thought with the contact with great creators of film and contemporary art. The diversity of procedural approaches, as well as the decisive themes of the present world, will be presented by directors/artists of great international relevance, assisted by thinkers, critics and academics who will discuss the work developed during the week. The Summer School is structured in six days, and each day is dedicated to one of the directors/artists who, at different times and with different structures, will be in direct contact with the participants, in a creative and informal environment.

For one week, guests and participants will unfold how modes of “Survivance” can produce creative forms for subverting violence in challenging times of severe sociopolitical and ecological injustice. Moreover, “Survivance,” as coined by Native American scholar Gerald Vizenor, will be discussed from the perspective of the ones often unaccounted for or ignored, both then and now, the colonized peoples whose rejection of victimry is articulated with gestures of empowerment through art, politics and collective practices. We propose operating the various meanings of this concept in our shared present and address the paradigm shift of geopolitics, recognizing the worlds within our world and bringing forward the learning with communities from places such as Australia, South America, and Africa.

Besides the workshops, the Summer School has also an open program, mostly comprised of screenings and exhibitions openings from the directors or artists present in Porto. This program is offered to the city and its lively cultural audience.

PROGRAM
More info about individual sessions available soon

5 JUL · 20H ·  Online
Keynote Conference