Cláudia Martinho · Ambientes Ressonantes — Arquitectura, Lugares e Ecossistemas

25.03.2021 18:30

25.03.2021 18:30 Cláudia Martinho · Ambientes Ressonantes — Arquitectura, Lugares e Ecossistemas Link: https:///pt/central-eventos/claudia-martinho-ambientes-ressonantes-arquitectura-lugares-e-ecossistemas

SEE ENGLISH BELOW

Aulas abertas 2021 · Arte / Pensamento / Som
Cláudia Martinho · Ambientes Ressonantes — Arquitectura, Lugares e Ecossistemas
25 MAR · 18H30 · On-Line Lecture

Moderador · Vasco Carvalho

Na sua prática, tem investigado e experimentado com o potencial para transformação psico-sensorial do som ambiental, particularmente quando amplificados em espacialização geométrica, em ressonância acústica com a arquitetura. Nesta aula aberta, irá apresentar projetos de instalações sonoras imersivas que procuram modular ambientes e expandir a perceção de lugares e ecossistemas. Os processos criativos envolvem gravações localizadas multi-canal e a transdução do intangível em experiências sonoras corporificadas.

Estas experiências resultam de formas de sensibilização para ativar e extender modos de audição, para sintonização sensorial e reconexão dos seres humanos com os seus envolventes.

BIO

Cláudia Martinho é uma investigadora, arquiteta e artista sonora. Doutorada em Música – Arte Sonora (Goldsmiths, University of London, 2019), mestre em Acústica Arquitetónica e Urbana (Sorbonne Université, 2007) e licenciada em Arquitetura (FAUP, 2001). É investigadora integrada do projeto “Audire – Audio Repositório: guardar memórias sonoras”, financiado pela FCT, no Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho. A sua prática envolve arte sonora, arquitetura aural, ecologia acústica, arqueologia acústica e animismo. Os seus interesses de investigação incluem ecologia acústica, som e espaço, field recording, arte sonora, práticas experimentais, educação criativa. As suas experiências incluem instalações sonoras, performances e workshops, como incentivos para modos de audição ativos e conscientes, para o desenvolvimento integral dos seres humanos. O seu trabalho tem sido partilhado em contextos artísticos e académicos tais como o MAAT (Lisboa), ‘Noite Branca Braga’, gnration (Braga) ‘Invisible Places: Sound, Urbanism and Sense of Place’ symposium (Azores), ‘Lisboa Soa – sound art, urbanism and auditory culture’ (Lisbon), ‘Archaeoacoustics III International Conference’ (Tomar), ‘Tuned City – between sound and space speculations’ (Berlin). Ela é co-editora da antologia ‘Site of Sound: of Architecture and the Ear – Vol. 2’. Como membro fundadora do coletivo Rural Vivo, ela tem incentivado atividades artísticas, educativas e ecológicas na Serra do Gerês, uma Reserva da Biosfera UNESCO.

Open programme 2021 · Art / Thought / Sound
Cláudia Martinho · Resonant Environments – Architecture, Places, Ecosystems
25 MAR · 18H30 · On-Line Lecture

Moderator · Vasco Carvalho

In my practice, I have been researching and experimenting with the potential for psycho-sensory transformation in environmental sound, particularly when amplified by geometric spatialisation, in acoustic resonance with architecture. In this open lecture, I will present projects of immersive sound installations that seek to modulate environments and expand the perception of places and ecosystems. The creative processes involve multi-channel location recordings and the transduction of the intangible into embodied sound experiences.

These experiments result in ways of sensibilisation to active and extended listening modes, for sensory attunement and reconnection of human beings with their surroundings.

BIO

Cláudia Martinho is a researcher, architect and sound artist. She holds a PhD in Music - Sonic Arts (Goldsmiths, University of London), a Master of Science and Technology in Urban and Architectural Acoustics (Sorbonne Université) and a degree in Architecture (University of Porto). She is currently engaged as a researcher with the project “Audire: saving sonic-based memories”, ICS-CECS, University of Minho. Her practice embraces sound art, aural architecture, ecoacoustics, archaeoacoustics and animism. She is interested in spatial, sonic and musical creation as a transformative tool and action. Her experiments include sound installations, performances and workshops, as incentives to active and conscious listening modes, for the integral development of human beings. Her work has been shared in artistic and academic contexts such as ‘maat – museum of art, architecture and technology’ (Lisbon), ‘Noite Branca Braga’, gnration (Braga) ‘Invisible Places: Sound, Urbanism and Sense of Place’ symposium (Azores), ‘Lisboa Soa – sound art, urbanism and auditory culture’ (Lisbon), ‘Archaeoacoustics III International Conference’ (Tomar), ‘Tuned City – between sound and space speculations’ (Berlin). She is co-editor of the anthology ‘Site of Sound: of Architecture and the Ear – Vol. 2’. As a founding member of the collective Rural Vivo, she has been inciting artistic, educational and ecological activities in Serra do Gerês, an UNESCO Biosphere Reserve.